Sriracha: Aproape toată lumea recunoaște sticla cu capac verde și sos roșu intens în interior. Este deja prezentă pe rafturile marilor magazine și pe aproape toate mesele restaurantelor unde se mănâncă burger.
Povestea Sriracha poate fi asemănată visului american devenit realitate, dar și curajului micului antreprenor care cucerește lumea.
În 1980 un refugiat vietnamez ajuns in Los Angeles începe să prepare și să vândă sosul său picant. 40 de ani mai târziu acesta devine un simbol și o afacere de 80 de milioane de USD.
David Tran s-a născut in 1945 în Vietnam. În jurul anului 1975, Tran a început să experimenteze prepararea diferitelor sosuri picante folosind ardei iuți din grădina fratelui său. Tran vindea aceste sosuri în satele învecinate, afacerea familiei crescând repede, sosurile sale bucurându-se de un adevărat succes.
Însă, in 1978, guvernul vietnamez a demarat o politică de asuprire a populației chineze din Vietnam. Tran și familia lui, fiind de origine chineză, au trebuit să plece din țară. Astfel că, în curând, se afla împreună cu alte mii de refugiați pe vasul Huey Fong.
După o scurtă ședere în Hong Kong, David Tran a pornit către Statele Unite ale Americii. Pentru scurt timp a locuit în Boston, apoi s-a mutat in Los Angeles unde începe primul capitol al noii sale vieți.
În doar o lună, David Tran își pornea propria firmă, numită Huy Fong Foods, după numele vasului cu care fugise din Vietnam. Prepara și vindea sosuri picante cu scopul de a aduce aromele țării sale în noua lume, pentru ceilalți imigranți.
După ce a încercat mai multe rețete, a găsit și formula care l-a făcut celebru: cea inspirată de un condiment tradițional din Tailanda, din zona Si Racha. Și-a numit sosul Sriracha, după orașul tailandez.
Tran a început să-și vândă sosul către micile restaurante și magazine asiatice din zonă, făcând livrări cu mașina sa veche. Primul sediu a fost o făbricuță de îmbuteliere din ChinaTown Los Angeles. Curând însă, afacerea a depășit cu mult modestele așteptări.
În 1987, datorită creșterii accelerate a cererii, afacerea s-a mutat în California, ocupând o suprafață de aproape 6.500 mp. În 2010 s-a mutat în sediul curent, întinzându-se pe o suprafață de peste 93.000 mp, cuprinzând birouri, zona de producție și depozitare.
Cu timpul, Sriracha a devenit un simbol. Oamenii se îmbracă în Sriracha de Halloween și își fac tatuaje cu Sriracha, iar Lexus a scos un model Sriracha. În 2009, Revista Bon Appetit a numit Sriracha „ingredientul anului”.
Astăzi, Huy Fong Foods are vânzări anuale de peste 80 milioane de USD. Este în continuare deținută și condusă de familia lui David Tran. Rețeta nu e marcă înregistrată și mulți au încercat să imite faimosul sos, însă fără succes, pentru că deja prea multă lume știe ce gust are originalul.
Povestea lui David Tran reprezintă visul american devenit realitate, dar și antreprenorul care a avut curaj să-și transpună visul în realitate.
Atunci când te gândești că produsul tău se adresează unei nișe prea înguste sau că portofoliul tău nu e destul de diversificat, adu-ți aminte de povestea Sriracha!